SELAMAT DATANG KE BLOG KOME ORANG SANGGANG

Tuesday, July 14, 2020

Usek-usek

Bercakap mengenai kawan, kita tak lekang dek kawan. Dari kecil sampai ke tua kita dikelilingi oleh kawan kawan. Macam macam kawan. Kawan masa kecil, kawan sekolah, kawan sepermainan, kawan belajar, kawan mengaji. Lepas itu bila besar sikit ada pulak kawan berseloroh, kawan menceceh, kawan bergaduh, kawan berjalan, kawan melepak,kawan belajar, kawan kesekolah, dan bila besar sikit lagi, ada pulak kawan mencuri, kawan berjudi, kawan mengorat, kawan mencarut, kawan seiringan, kawan sejalan, kawan senasib, kawan perempuan, kawan lelaki, kawan sejati dan macam macam kawan. Kategori kawan adalah umum.
Akhirnya diantara kawan kawan tadi, ada kawan curang, ada kawan penipu, ada kawan pembelit, ada kawan ambil kesempatan, ada kawan yang menikam belakang dan macam macam kawan yang durjana. Diantara kawan kawan yang bermacam macam itu, timbullah sahabat. Sahabat ini pun macam macam juga termasuklah sahabat pena, sahabat diperantauan, sahabat karib dan sebagai lagi. Sahabat dalam kategori ini lebih bermakna dan adakalanya lebih baik daripada adik beradik. Tanggungjawab sahabat lebih dari jiran. Kalau kita berjauhan dengan ibu bapa, sahabatlah yang mengambil berat tentang kita semasa kita dalam kesusahan dan dalam keadaan yang amat memerlukan bantuan dan sebagainya. Begitu juga kalau sahabat kita yang telah berumahtangga jika mempunyai masalah rumahtangga sahabat jugalah yang menjadi pendamai dan meluahkan perasaan, sahabatlah saudara kita. Didalam persahabatan lahirlah kasih.
Kasih dan sayang. Lalu diibaratkan orang seperti:-
Kasih ibu membawa ke syurga,
Kasih ayah sepanjang masa, Kasih saudara (adik beradik) sama sama berada,

Kasih sahabat menudung malu, Itulah sahabat.
Pengertian sahabat menudung malu sukar dicari.
Dalam seribu satupun payah dapat.

Apabila kita bersahabat terlalu ramai, sahabat itu akan jadi serupa balik dengan kawan kawan. Jadi istilah dan makna sahabat tidak dapat ditakrif sebagai yang benar benar genuine. Oleh hal yang demikian berkawan kawanlah untuk mendapatkan sahabat sejati

Koi nok sambung sikit lagi, ini bukannya koi mengata tapi realitinya, ada orang telah pergi haji bebera kali, malahan telah dilantek menjadi Imam Surau dan juga Pengerusi Surau, tetapi apa yang menyedihkan ialah mulutnya yang celepur / lepas ajer apa yang hendak dikatanya, dari kata2nya membolehkan mengaibkan atau terasa dihati seseorang... ini lah perkara yang tak baiknya sebagai seorang pemimpin masyarakat dan juga sebagai seorang boleh dikatakan seorang yang dikatakan Alim tetapi mulutnya MasyaAllah ........ Ada ke semasa dia berkata2 perkara yang boleh menyentuk perasaan orang  lain dari hatinya??, Kalau datang dari hatinya DIA boleh dikatakan orang yang tidak baik, kita selalu mendengar dari khatubah Jumaat mengatakan "Didalam tubuh badan kamu itu ada segumpal daging, kalau baik ia, maka baiklah keseluruhannya, jika buruk ia maka buruklah keseluruhannya, benda itu adalah HATI. 




No comments:

Post a Comment